Kokemuksia AirBnB:stä osa 2

Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Olimme perheen kanssa juuri 18 päivän matkalla autolla, jolloin ajoimme Baltian ja Puolan kautta Saksaan ja sieltä laivalla takaisin Helsinkiin. Tämän matkan aika käytin ensi kertaa AirBnB:tä niin vieraana kuin myös majoittajana. Tämä toinen osa kertoo omista kokemuksista millaista oli vierailla AirBnB kohteissa Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Katso myös ensimmäinen osa missä kerron millaista oli vuokrata omaa asuntoa loman ajaksi AirBnB:n kautta.

hotel_janne_riga
Hotelli huone Rigassa

Olimme jättänyt majoituksen varaamisen ihan viime tippaan ja varasimme ensimmäisen majoituksen Rigasta vain neljä päivää ennen matkaa. Etsimme majoitusta vanhan kaupungin läheisyydestä, mutta se osoittautui haasteelliseksi hinnan puolesta. Löysimme kuitenkin lopulta kivan näköisen asunnon 100 vuotiaasta talosta, joka oli pienen hotellin yhteydessä. Avainten nouto oli hotellin vastaanotosta ja hotellissa oli tarjolla aamiainen 5€ hintaan. Varauksemme vahvistettiin jo seuraavana aamuna, mutta parin tunnin kuluttua sainkin viestiä että nyt oli käynyt paha kämmähdys heiltä ja asunto oli tuplabookattu. Hostimme tarjosi hotellista huonetta samaan hintaan. Hotellin sivuilta kävi ilmi, että huoneen hinta on yli kaksinkertainen siihen mitä maksoimme ja se vaikutti hieman uniikilta sillä se oli myös siinä samassa 100 vuotiaassa talossa. Hyväksyimme oitis tarjouksen.

Se oli selkeästikkin hyvä valinta. Hotelli oli hyvä ja olimme puusepänverstaaksi koristellussa huoneessa. Vanhaan kaupunkiin oli reilu 30min kävelymatka ja bussikin meni ihan hotellin edestä. Rigasta oli jotenkin kovat ennakko odotukset, mutta se ei niitä lunastanut ja olimme hieman pettyneitä siihen. Paikallinen ruoka ja olut oli kyllä hyvää ja edullista. Vietimme siellä yhden kokonaisen päivän tulo päivän lisäksi. Tarkoitus oli myös käydä Jūrmalassa, mutta sateisen sään vuoksi se jäi kokonaan pois.

anna_vilnius
Asunto Vilnassa

Rigasta matkamme jatkui Vilnaan, josta olimme varannut asunnon Užupis kaupunginosasta lyhyen kävelymatkan päässä vanhasta kaupungista. Katsoin Googlen street viewstä millaiseen paikkaan olimme menossa edellisenä iltana. Ihan hyvä että olin katsonut sillä TomTom Go näytti osoitteen sijaitsevan hieman eri paikassa. Kerrostalo oli suoraan venäjältä eli ensikertalainen olisi voinut ajatella: hui kauhistus mihin sitä on oikein tullut. Sen verran venäjällä matkustaneena tiedän ettei ulkokuori kerro koko totuutta ja olinhan nähnyt asunnon sisäkuvat. Jouduimme hieman odotella hostimme Annan isää koska olimme ajoissa ennen sovittua aikaa jo paikalla. Asunto oli juuri niin kuin kuvissa yksi ainoa omituisuus asunnossa oli meinaan kylppärissä/vessassa ei ollut käsien pesuallasta ollenkaan. Myös tyypilliseen eurooppalaiseen tapaan pyykinpesukone oli keittiössä.

Suurimman osan ajasta vietimme vanhassa kaupungissa kävellen ja nauttien paikallisesta ruoasta ja oluesta. Se mikä yllätti positiivisesti oli että pysyin maksamaan Amexilla hyvin useassa paikassa. Vaikka paikat joissa kävimme syömässä eivät olleet halvimpia niin ruoka oli edullista. Tykkäsimme molemmat Vilnasta sen verran, että sinne voi mennä uudestaankin.

Seuraava kohteemme olikin sitten Puolassa Varsova, josta olimme löytänyt todella siistin näköisen asunnon aivan vanhasta kaupungista. Tämä asunto oli selkeästi vain vuokraus käyttöön ja Rafal meidän host vastasi viesteihin salaman nopeasti. Olimme varannut matkaan Vilnasta Varsovaan ihan reilusti aikaa mikä olikin hyvä sillä TomTom taas petti meidät. Jostain syystä se oli päättänyt, että Valko-Venäjän kautta on nopeampi ajaa. Kun tulimme Valko-Venäjän rajalle olimme vielä siinä uskossa, että se on Puola ihmettelimme vain että se ei näyttänyt tyypilliseltä rajanylityspaikalta missä vaan ajetaan läpi, mutta siellä oli kaikki puomit auki ja valot paloi vihreenä eikä ketään näkynyt missään, joten ajoin hitaasti suoraan tullin läpi pysähtymättä. No johan sieltä ryntäs porukkaa ulos ja välittömästi tajusin et nyt oltiin väärällä rajalla. Noh ei muuta kuin pakkia vaan ja passit tulli virkailijan kouraan ja tyhmänä kysyin et onhan tää Puola no ei ollut vaan se Valko-Venäjä. Siinä ei onneks mitään sen suurempia tullut ja päästiin välittömästi palaamaan samaa reittiä kuin tultiinkin. Ois siinä voinut huonomminkin käydä ellei tullivirkailijalla ois ollut ymmärrystä ja onneksi puhui myös englantia. Siinä sitten menetettiinkin kaikki ylimääräinen aika mitä oltiin varattua ja oltiin vain kymmenisen minuuttia myöhässä sovitusta ajasta.

rafal_warsaw
Varsovan asunto

Varsovan asunto oli todella siisti ja moderni vaikka olikin vanhassa rakennuksessa. Koko Varsovassa ei ollut mitään viitteitä venäläisyyteen mitä jotenkin olin odottanut vaan se oli todella siisti kaupunki. AirBnB ilmoituksessa oli ruksittu palveluiksi ilmainen pysäköinti paikan päällä ja aamiainen, mutta nämä tarkoittikin katupysäköintiä, joka oli ilmainen klo 18 – 08 ja talon sisäänkäynnin vieressä olevaa aamiaisravintolaa. Toinen asia mikä ei ilmoituksesta selvinnyt oli se että asunto oli kolmannessa kerroksessa ja siellä ei ole hissiä. Tämä tietysti olisi ollut hyvä tietää etukäteen kun matkustimme pienen lapsen kanssa. Näistä huolimatta olimme hyvin tyytyväisiä paikkaan sillä kaikki mitä halusimme nähdä oli lyhyen kävelymatkan päässä.

Loppu matkalla emme sitten enää AirBnB:tä käyttänytkään. Berliinissä yövyimme hotellissa, koska emme löytänyt haluamaltamme alueelta sopivaa asuntoa AirBnB:stä ja hinnat oli myös aika korkeita. Hamburissa taas saimme yöpyä ystävän asunnossa aivan ilmaiseksi. Viimeiset kaksi yötä vietimme laivalla Travemündestä Helsinkiin. Saavuimme Helsinkiin päivää ennen kuin omat AirBnB vieraat lähti, joten menimme vaimon isälle viimeiseksi yöksi.

Kaiken kaikkiaan AirBnB vieraana olo kokemus oli hyvä ja varmasti tulen jatkossakin käyttämään sitä. Me valitsimme aika tarkkaan sen missä yövyimme, joten varmastikkin osittain tämän vuoksi kokemus oli hyvä. Meillä oli kriteerinä hinnan ja sijainnin lisäksi se, että asunnon kuvat oli hyviä, asunnosta oli jo valmiiksi hyviä arvosteluja. Se mitä opimme tästä on, että kannattaa todellakin lähettää ennen varausta viestiä ja varmistaa itselle tärkeät asiat kuten esimerkiksi pysäköinti ja onko talossa hissiä. Hylkäsimme myös muutaman sen vuoksi, että AirBnB:n mukaan host ei ollut vastannut kovin nopeasti ja myöskin kohteet joissa oli erillinen takuusumma tai korkeat siivouskulut sillä se nostaa kokonaishintaa.

*** Saat 35€ ensimmäiseen matkaasi jos liityt AirBnB:hen linkkini kautta tai 45€ bonuksen kun majoitat ensimmäisen vieraasi. ***

Oletko sinä käyttänyt vielä AirBnB:tä ja oliko kokemus hyvä vai huono?

0 0 votes
Article Rating

Blogi sisältää affiliate linkkejä. Lue täältä tarkemmin.

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Viimeisimmät artikkelit

Cashback 1 – 8% kaikista maksuista. Rekisteröintibonus $25 USD kun otat minimissään ruby tason kortin. Lue lisää >

Vertaislaina vinkit, bonukset ja uutiset

18733

Vinkit suoraan sähköpostiin.

Saat hyödyllisiä materiaaleja, kuulla ensimmäisenä uusista palveluista ja cashback/bonus tarjouksista.

Muutama kirjasuositus

Arvosteluita

"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve."